Hem » Galleri » Annica Danielsson Almén, keramik, och Adina Almén, textil

Annica Danielsson Almén, keramik, och Adina Almén, textil

Rester och spår

29 augusti - 19 september 2020

Vernissage Lördag 29 augusti kl 11-16. Annica D Almén och Adina Almén finns på plats i galleriet hela dagen.

OBS! FÖRLÄNGD T O M 23/9.
Under den gemensamma rubriken ”Rester och spår” visar Annica Danielsson Almén och Adina Almén varsin installation.

”Anamnes” av Annica Danielsson Almén:
”Jag har funderat på vad som händer när man stoppar saker i burkar och katalogiserar dem med information om sådant som fyndplats och datum” säger Annica Danielsson Almén som skapat en installation bestående av 99 vita keramikbehållare. ”Det blir laddat och spännande när man lägger föremål i burkar, det sker något med både burkarna och föremålen.”
I många år har hon samlat på saker hon hittat eller fått, objekt som väcker tankar, oftast döda insekter eller skräp som vi människor lämnat i naturen. Från början hade hon ingen direkt tanke med samlandet, men med tiden har det blivit mer och mer allvar.
Anamnes betyder sjukdomshistoria och är den redogörelse patienten ger om sitt tillstånd för att läkaren ska kunna ställa en diagnos. Men anamnes har också en religiös betydelse: ’Ord till åminnelse av Jesu lidande och död, uppståndelse och himmelsfärd.’
”Det finns en uppmaning hos de här föremålen. De vittnar om människans förmåga att påverka livet på jorden. Insamlade data ger oss möjlighet att ställa en diagnos.”

”Epidermis” av Adina Almén:
”Jag har experimenterat i ett för mig nytt material. Ett material som på många sätt, inte minst rent bokstavligt, lever sitt eget liv” berättar Adina Almén. Hon har använt sig av s.c.o.b.y. (= symbiotic culture of bacteria and yeast) vilket är en sorts jäst- och bakteriekultur som tillverkar cellulosa när man matar den med socker. Även efter torkning fortsätter materialet att vara föränderligt och organiskt.
Epidermis är det vetenskapliga namnet på det yttersta lagret av huden, den del av huden som vi långsamt byter ut och som till stor del består av döda hudceller.
”Materialets skörhet och förgänglighet används här för att beskriva tidens gång och det poetiska och vemodiga i gamla, kvarlämnade föremål från kanske en vind, i mormors glömda handväska eller dödsboet på loppmarknaden” säger Adina Almén.

Annica Danielsson Almén är en av Kaleidos grundare. Hon är utbildad på Konstfack, arbetar med keramik, glas och betong, och har t ex utfört ett flertal offentliga utsmyckningar, bl a glasfönster till Örbyhus kyrka och betongreliefer till en gångtunnel i Tierp.
Adina Almén är född 1985 och dotter till Annica. Adina är textilkonstnär utbildad på HDK Steneby och har en mängd utställningar och uppdrag bakom sig. Hennes verk är inköpta av bl a Statens konstråd och Uppsala kommun.
Både Annica och Adina är bosatta i Uppsala.
Se även www.annicada.nu och www.adinaalmen.com