”För mig är glas världens snabbaste material för skulptur. Jag använder det som en pensel" säger Fredrik Nielsen. "Som konstnär har jag en väldigt stark relation till mitt material. Den tysta kunskapen och handens intelligens intresserar mig.”
Att han överhuvudtaget började med glas tror han har sin grund Lasse Hallströms film ”Mitt liv som hund” som handlar om en pojke som rycks upp från sin invanda miljö och hamnar hos släktingar i en liten by på landet.
”Jag kände igen mig på något sätt” säger Fredrik Nielsen.
Filmen är inspelad i Åfors, en liten glasbruksort i Småland, med flera scener från glashyttan. Så när Fredrik Nielsen, 22 år gammal, såg en broschyr om Orrefors glasskola föll bitarna på plats.
I sin utställning hos Kaleido visar Fredrik Nielsen en glasskulptur med guldfärgad yta.
”Jag jobbar mycket med att täcka glasets transparens med ytor för att nå fram till en volym."
Han jämför sin arbetsprocess med konstnärer som målar tavlor i olja.
”Jag adderar och adderar, lägger till mer och mer för varje dag. Bara det översta lagret syns men alla lager under har en laddning och påverkar slutresultatet.”
På frågan om vad hans verk handlar om, svarar han att han egentligen ogillar den frågan.
”Jag håller på med skulptur, installationer och rumsligheter, och det handlar egentligen inte om något. Stora åthävor behöver inte nödvändigtvis betyda något. Jag gillar det med konsten, att den inte behöver lösa någonting!”
Samtidigt betyder verkens titlar mycket för Fredrik Nielsen. Han nämner några. De är rytmiska och poetiska, och genast tänker man på låttitlarna på ett bra rockalbum. Det visar sig vara inte helt taget ur luften, för han kommer ofta på titlarna medan han lyssnar på musik.
”Jag jobbar mycket med titlarna. Titeln färgar hela rummet kring verket” menar han.
Och det gäller även bokstavligt i denna utställning, för han har låtit tillverka verkets titel i lysande neon och visar det i nära anslutning till glasskulpturen.
Fredrik Nielsen (född 1977) bor och verkar i Stockholm. Han är utbildad på Orrefors glasskola, Pilchuck Glass School i USA och Konsthögskolan i Stockholm. Han är knuten till Wetterling Gallery i Stockholm och hans verk finns på Nationalmuseum och flera andra stora museer runtom i världen.
Se även www.fredriknielsen.se och www.instagram.com/fredriknielsen_
Bilderna: “Suitcase in my hand”. Blåst glas, gjutet glas, metallisering, klarlack, billack, neon, ca 70 x 60 x 65 cm. Foto: Ambrose Benedict (ljus bakgrund) och Nicodem Calcynski (mörk bakgrund).