Hem » Galleri » Human Tree

Human Tree

Hanna Hedman visar smyckekonst 5 - 27 februari 2011

Hennes smycken är stora, komplexa och detaljerade och de ser nästan ut att vara klippta i papper. Men allt är gjort av silver och koppar som sågats och borrats för hand. Silvret är oxiderat och kopparen behandlad med lackfärg och pulverlack. Delarna ligger lager på lager och i stora flockar.

”Det finns ett värde i att jag lägger ner så mycket tid på varje smycke och att allt är handgjort. Det ska ta tid, det är en del av berättelsen. Jag tycker om det ‘maniska’ som det innebär att sitta och göra allt för hand. Det operfekta och lite klumpiga gör också helheten mer levande” säger Hanna Hedman som är en av de hetaste och mest omtalade unga smyckekonstnärerna i Sverige just nu. Hennes smycken har till exempel synts i SVT (Kulturnyheterna), DN (bl a två helsidesbilder) och flera tidskrifter och tidningar utomlands. Nyligen ställde hon ut i Istanbul och efter Kaleido väntar utställningar i Tyskland, Belgien och Polen.

Det finns inte tillräckligt många gallerier i Sverige för den här typen av konst och det krävs en internationell scen om man jobbar med konstnärliga smycken menar Hanna Hedman. Men världen är inte så stor längre. Dessutom har Konstfack, där hon tog sin masterexamen 2008, bra rykte utomlands och mycket utbyte med andra länder. Hon har själv studerat i både USA och Nya Zeeland.

De smycken hon nu ställer ut hos Kaleido har aldrig tidigare visats i Sverige. En resa till Mexico våren 2010 gav inspiration till dem.

”I det mexikanska samhället återspeglas och hyllas döden och blodet. Landet har både en lång historia av och ett ständigt närvarande våld. Här vävs inhemska traditioner och religioner samman med senare introducerade seder. I Mexico finner man religiösa amuletter, Milagros, som traditionellt används till läkande ändamål och som offergåvor i katolska kyrkor. Jag har inspirerats av den färgstarka och blodiga bildvärld som förenar den indianska kulturen med den katolska. Genom att återge människokroppen och de amuletter jag samlade på mig under min resa gör jag en skildring av mina upplevelser i Mexico. Kroppen är inte bara min utgångspunkt, utan också den plats där mina smycken slutligen placeras.”

”Många betraktar mina smycken som skulpturer men för mig är det viktigt att de är bärbara, att de förhåller sig till en kropp” säger Hanna Hedman som helst arbetar med hela installationer när hon visar sina smycken.

Se mer på www.hannahedman.com