Hem » Galleri » Hästtjej

Hästtjej

Hanne Mago Wiklund visar en keramisk installation

21 september - 13 oktober 2013

Vernissage Lördag 21 sept. kl 10-16. Hanne Mago Wiklund finns på plats i galleriet hela dagen.

”Att rida är ett maktspel – tänk dig ett barn som kontrollerar ett djur på 400 kg!” säger konstnären och keramikern Hanne Mago Wiklund som själv ridit sedan 4-årsåldern. Som vuxen har hon kommit att intressera sig för de många koder som bara de insatta inom ridsporten kan avläsa.

I sin Installation, som också var hennes kandidatarbete på Konstfack våren 2011, har hon arbetat med temat ”Hästtjej”.
”Det handlar om en period och identitet från min uppväxt, en tid som kom att forma den jag är i dag. Det handlar om identitet och hierarki. Det handlar om hur man varje tisdag kräks av rädsla för stallet man älskar.”

Hon har undersökt föremålen som under hennes tid som hästtjej var laddade med så mycket information.
”Föremålen var ett språk, lika mycket som det talade språket” menar Hanne Mago Wiklund.
”Först på senare år har jag förstått hur ridningen format mig som person. När jag år 2000 sålde min häst för att flytta från min hemort i södra Dalarna och börja på skulpturskola var det en jättestor omställning för mig. Jag gick från hästtjej till något annat – jag bytte identitet.”

Genom avgjutningar i lera gestaltar hon föremål från tiden som hästtjej, bl a ridhjälmar och ridstövlar i naturlig storlek. Hon visar också en film där hon som ung rider genom skogen,
”Jag vill skapa ett fryst ögonblick i tiden, ett tredimensionellt fotografi.”

Hantverksskicklighet är viktigt för Hanne Mago Wiklund som har en gedigen hantverksbakgrund, inte bara inom keramik utan också inom skulptur och glasblåsning.
”Utförandet är för mig lika viktigt som uttrycket och idén. På det sättet utmanar man betraktaren. Jag vill att betraktaren ska känna nyfikenhet, förundran och vilja veta mer.”

Hon tänker mycket på materialet i sig, ytor och detaljer.
”Leran är en materiell kameleont som kan imitera vad som helst. Men den kan aldrig bli exakt likadan. Jag gillar det där att den hamnar på gränsen till likadan” säger Hanne Mago Wiklund som också berättar om hur fascinerad och förvånad hon är över betraktarnas reaktioner på sakerna hon gör.
”En del förlorar sina barriärer. Vuxna människor kan lägga sig ner på golvet, krypa in under sakerna och knacka eller rentav slå på dem för att få bekräftat att de är av keramik. Det räcker liksom inte för dem att titta – de måste känna och lyssna också.”

Hanne Mago Wiklund tog sin masterexamen på Konstfacks linje för keramik och glas våren 2013. Hösten 2013 kommer hon att tillbringa några stipendieveckor på det internationella keramikcentret Guldagergaard i Danmark för att utveckla sin keramik och möta andra konstnärer inom samma område.