Hem » Galleri » En hyllning till slumpen och asymmetrin

En hyllning till slumpen och asymmetrin

Jenny Edlund visar smycken och korpus i silver

14 maj - 5 juni 2005 hos Kaleido

”Vi kopierar alltid, ingenting är helt nytt utan egentligen bara dubbel- eller flerdubbelexponeringar av tidigare erfarenheter och intryck. ‘Jag inspireras av naturen’ har blivit en konsthantverksklyscha som romantiserar och vägrar problematisera verken. Naturen är alltid närvarande – allt är ju i någon mening natur!” Det säger silversmeden Jenny Edlund. Hon arbetar med både korpus och smycken och hennes objekt bär ofta på en blandning av råhet och elegans, återhållen stramhet och flödande fomer.

I smyckeserien Amor fati (Kärlek till ödet) har hon delvis arbetat med slumpen: ”Det började med att jag grävde i mina spill-lådor och satte ihop bitar. När man värmer bitarna börjar det hända saker. De krullar och vågar och rör sig. Vissa försök bjöd på oväntade överraskningar medan andra slutade i total kollaps.” ”Amor fati blev ett förhållningssätt i mitt arbete. Silversmide handlar annars så mycket om precision. Jag ville dekonstruera mitt vanemässiga tanke- och arbetssätt”.

I korpusserien Simulacra är titeln lånad från filosofen Jean Baudrillard. Enligt honom är simulacra en kopia utan original. Skillnaden mellan sken och verklighet har upphört, tecknet och det betecknade blir likvärdigt. Kopplingen finns till Marx varufetischism men dras längre; Varan som symboliskt värde där symboliken är mer verklig än objektet som bär den. Uppdelningen mellan sant och falskt har spelat ut sin roll.

”Det här var saker som jag själv hade gått och funderat på, eftersom jag aldrig hävdar att jag inspireras av naturen och ändå står där i slutändan med smycken och objekt som gärna låter sig läsas som naturinspirerade” säger Jenny Edlund.

”Jag har inte skisser och ritningar när jag jobbar, utan arbetar mer utifrån ett tillstånd och en inre bild.” ”Det är en ansträngning att göra någonting asymmetriskt. Vi människor vill ha struktur, och det är nog både nedärvt och inlärt.” Jennys arbeten vittnar om en ständig kamp mot det symmetriska.

Jenny Edlund utexaminerades 2002 från Konstfacks metall-linje och har sedan dess erhållit flera stipendier och ställt ut hos bl.a. Inger Molin i Stockholm.