Hem » Galleri » ”Coming home – eller livmödrar och mormorspetsar”

”Coming home – eller livmödrar och mormorspetsar”

Maria Forsling Jenke visar keramik mm hos Kaleido 26 aug. – 24 sept. 2006

Att komma hem har varit ett övergripande tema i keramikern Maria Forsling Jenkes konstnärliga arbete de två senaste åren. För ett och ett halvt år sedan flyttade hon nämligen tillbaka till Sverige efter tolv år i Tyskland. Hon övertog mormors hus i Ockelbo i Gästrikland där hon tillbringat sin barndoms somrar och jular. ”Det känns lite märkligt att komma tillbaka till barndomens hus och att det nu är mina barn som springer omkring här. Min 6–åriga dotter är femte generationen kvinna som bor i huset!” Det var hos mormor som Marias konstnärliga intresse startade. Mormor var sömmerska, stickade och vävde och tog redan som 13–åring beställningar och sydde kläder åt folk. Mormors hus var alltid fullt av vävnader, tygbitar, klädrester och trasor. Och var det fortfarande när Maria flyttade in där med sin familj.

Maria Forsling Jenke var säker på att det var vävning hon ville syssla med när hon sökte till folkhögskola. Men väl inne på utbildningen kom hon att intressera sig för keramik. Efter tre år på olika folkhögskolors konstlinjer gick hon 1994–99 på Konst– och designhögskolan ”Burg Giebichenstein” i Halle i det forna Östtyskland. Utbildningen var intressant och gedigen. De två första åren var ganska teoretiska och hade stor ämnesbredd – man läste bl a bild– och formlära, typografi, naturstudier, estetik och filosofi(!) – och först det tredje året kunde hon fördjupa sig i keramiken.

Maria Forsling Jenkes utgångspunkt är ofta den keramiska gjutmassan. ”Den är ett fantastiskt material för att snabbt uppnå ett visst mål. Och sidoeffekten, känslan av att massproducera – om än i liten skala – fascinerar mig på något vis” säger hon. Hon plockar gärna ut vardagsföremål ur sina sammanhang och sätter in dem i nya, bearbetar eller ”förädlar” dem och kombinerar dem med icke–keramiska material som t ex textil. ”Jag gillar när keramiken – som verkar hård – möter mjuka material, eller när keramiken uppfattas som både hård och mjuk, när gränsen för vad som anses vara ‘keramiskt möjligt’ förskjuts något.” Hos Kaleido kommer hon bl a att visa en hommage till sin mormor. ”Jag vill hylla mormor och alla generationers kvinnor som, ofta oavlönat, jobbade med textila saker som kanske inte uppskattas tillräckligt idag.”

Maria Forsling Jenke är född 1969 i Västergötland. Hon har gjort flera offentliga utsmyckningar i Tyskland och också vunnit ett par priser där. I Ockelbo har hon tillsammans med ett dussintal andra konsthantverkare bildat Ockelbo Formgrupp, ett kooperativ som i år öppnade sommarbutik – Turbin Konsthantverk – i anslutning till Wij Trädgårdar.