Back to All Events

Karin Roy Andersson, smyckekonst


Karin Roy Anderssons smycken är uppbyggda av hundratals, ibland tusentals, små delar som sammanfogats till en fiskfjällsliknande struktur.

”Jag har ända sedan barnsben varit förtjust i fiskar. Det var till och med min högsta önskan att få gälar så att jag kunde leva under vattnet. Och när jag någon gång var ute och fiskade kändes det helt magiskt bara att få upp en liten abborre” berättar smyckekonstnären Karin Roy Andersson. Därför var det inte så konstigt att fisktemat poppade upp igen när hon började på Högskolan för Design och Hantverk i Göteborg.
Hon gillar upprepningar och rytmer, att bygga former och mönster med förtätningar och förtunningar.
”Som ett slags kaotiska fraktaler som i tillsammans skapar harmoni.”

Baksidorna spelar också en viktig roll. Stygnen och stålkonstruktionerna avslöjar hantverket och ger en naken förklaring menar Karin Roy Andersson. Att vända på ett smycke kan vara som att hitta facit, kika in under huden och upptäcka dess skelett, nervtrådar och själ. En sida som kan visas eller hållas gömd, endast tillgänglig för smyckets bärare.

I många år har hon använt sig av återvunnet material, plast som hon samlat in från frisersalonger och bekantas badrum, återvinningscontainrar och vägrenar.
”Att blåsa nytt liv i överblivna rester och sopor ger tillfredsställelse och jag uppskattar att materialet bär på en historia. Jakten på nya material och sedan växelspelet mellan mig och dess egenskaper är en utmaning och ett drivmedel.”

För ett par år sedan introducerade en samisk kollega ett för henne nytt material, också det på sitt sätt ett spillmaterial som inte alltid tas tillvara: renskinn.
”Jag använder det på ett liknande sätt som plasten; klipper bitar och syr ihop dem till större former. Den långa traditionen av skinnarbete och det levande materialet får mig att tänka på släktträdets rotsystem, arv och på förvaltandet av hantverk” säger Karin Roy Andersson som har sina rötter i Umeå.

På senare tid har hon även börjat göra fåglar.
”Fåglarnas fjäderdräkter och fiskarnas skinn liknar varandra väldigt mycket i strukturen.”

Karin Roy Andersson är född 1983 och bosatt i Göteborg. Hon tog sin masterexamen 2009 på Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg och räknas till de intressantaste inom den nya svenska smyckekonsten. Hennes smycken har visats i mängder av utställningar både i Sverige och utomlands. De finns också i flera museers samlingar, bl a på Nationalmuseum i Stockholm. Utöver arbetet med de egna smyckena driver hon Four Gallery som är ett smyckekonstgalleri i Göteborg.
Se även www.karin-roy.se och www.instagram.com/karin_roy/

Earlier Event: August 28
Rasmus nossbring, glas
Later Event: October 23
Lotta Hellström (medlem)