Blickriktningen
”Det handlar om människan och naturen, om rädslan och vårt ansvar. Men främst om sorgen över sakernas tillstånd, hur vi överanvänder våra resurser. Om skuld och förvirring. Men också om skaparlust, riktning och materialval. Man kan se utställningen som en vemodig reflektion kring situationen vi nu lever i” säger dockmakaren och papperskonstnären Sara Hjelmstedt.
"Min utställning är helt gjord av naturliga material som papper, kalk, benlim, tapetklister och äggoljetempera. Hela utställningen är faktiskt komposterbar.”
”I huvudet har jag haft en scen som jag försökt visualisera: skogens träd, himlen där fåglarna flyger och människans påverkan.”
Sara Hjelmstedts intresse för papier maché startade 1995 när hon bodde ett år i Florens för att läsa italienska. Där fanns en traditionell maskmakarateljé som gav kurser. Efter det fortsatte hon med konststudier i Sverige, praktiserade som attributmakare på Dramaten, studerade attribut- och dockmakeri i Milano och byggde på med kurser i dockmakeri och dockspelsteknik i Sverige.
Papier maché är en gammal hantverksteknik som går ut på att limma ihop pappersbitar, ofta i lager på lager, till en tredimensionell form. Sara Hjelmstedt skulpterar ofta i lera först. Sedan gjuter hon av lerskulpturen i gips och använder den negativa gipsformen att bygga papier machén i. På så sätt kan hon göra flera likadana figurer eller masker. Men ibland använder hon hönsnät eller bara ihoptejpat tidningspapper som bas att bygga kring.
”Jag är uppvuxen med mupparna, Beppe Wolgers dockor och Beatrix Potters balett och älskar det antropomorfa uttrycket – att lägga till det mänskliga hos djur eller dockor. Gestalterna blir personliga karaktärer istället för djur, ungefär som seriefigurer, och väcker ömhet hos betraktaren."
Sara Hjelmstedt är attribut- och dockmakare utbildad i bl a Florens, Stockholm och Milano. Hon arbetar med skulptur och relief i olika material men främst papier maché. Sara bor i Uppsala och är medlem i Kaleido sedan 2021.
Se även www.instagram.com/artedicarte
Bilderna: Fåglar. Papper, tapetklister, benlim och krita, 14 x 14 cm. Foto: Sara Hjelmstedt.