”Egentligen var det en slump att jag började med dockor och dockteater. Vi var ett gäng i slutet av 1960-talet som hade musiken gemensam och vi gjorde en föreställning där jag bland annat var med och gjorde några dockor. TV köpte föreställningen, det blev fler föreställningar och vi turnerade på skolor och andra ställen runtom i landet” berättar dockmakaren och dockspelaren Thomas Lundqvist.
Det var när han sedan gick på Konsthögskolan 1974-1979 som han bestämde han sig för att fokusera på dockor. 1986 startade han den egna dockteatergruppen Svarta Katten som han fortfarande driver, om än i mindre omfattning än förr.
”På 80- och 90-talet turnerade vi mycket nere i Europa under sommarhalvåret, främst Frankrike, Spanien och Italien, och under vinterhalvåret reste vi runt i Sverige med uppåt hundra föreställningar per säsong. Det fanns ett stort intresse för dockteater och övrig teater på den tiden.”
Thomas Lundqvist fastnade tidigt för trä, ett material som han tycker är behagligt att arbeta med, och gör nästan alla sina dockor i lindträ och jelutong (ett lättviktigt och lättbearbetat träslag som odlas för utvinning av gummi och sedan säljs som virke). Det är bara de allra största dockorna som han tillverkar i papier maché, och det är för att de inte ska bli för tunga. Ofta ytbehandlar han sina figurer med gofun, ett pigment gjort av krossade musselskal och animaliskt lim som han beställer från Japan. Det läggs i 7-8 lager och blir som porslin, med stenhård yta och vacker vit lyster.
”Jag har lärt mig det japanska sättet att göra dockor. Först skär jag ut formen, sedan klyver jag trästyckena precis som vedträn och holkar ur dem. De stora figurerna, fulla med sinnrika och rörliga detaljer, sköts traditionellt av tre man. Men eftersom jag inte har råd med det så modifierar jag dem så att de kan skötas av en person.”
Han har gott och väl passerat den ålder då man brukar lägga av.
”Men det dyker hela tiden upp nya roliga uppdrag så jag lär nog fortsätta tills jag stupar” konstaterar Thomas Lundqvist – en nestor inom svensk dockteater.
I sin utställning hos Kaleido visar han lösa huvuden och hela dockor från både äldre och nyare teaterproduktioner.
Thomas Lundqvist har varit verksam inom svensk teater sedan slutet av 1960-talet. Han tillverkar själv alla dockor till sina föreställningar men har även skapat dockor till andra teatrar som Marionetteatern, Stadsteatern, Dramaten och flera SVT-produktioner. Docktekniken har han utvecklat utifrån den japanska Bunraku-tekniken, en dockteaterform som skapades på 1600-talet och räknas som en av de mest avancerade dockteaterformerna i världen. Han undervisar och leder också workshops i Bunraku-teknik, både i Sverige och utomlands.
Se videoklipp: www.youtube.com/watch?v=0aH7tjXIAIo , www.youtube.com/watch?v=atVHEor65GQ och https://www.youtube.com/watch?v=NM05YcCZo2E
Bilderna:
Varietékaraktär till ”Tusen och ett skratt” och ”Snidade pärlor”. Jelutong. Höjd ca 70 cm. Foto: Robin Nilsen.
Trickdockor, dansande skelett till ”Snidade pärlor”. Lind. Höjd ca 70 cm. Foto: Robin Nilsen.
Orientalisk dansös med musiker till ”Snidade pärlor”. Jelutong. Höjd ca 70 cm. Foto: Robin Nilsen.